برندبوک؟!

برند بوک (Brand Book) یا کتابچه برند چیست و چه اِلِمان‌هایی دارد؟

چگونه جلوی این اتفاق را بگیریم؟

برای از بین بردن این احساس، ما نیاز داریم که همه چیز را یکپارچه کنیم، گویی که همه‌ی آن‌ها به یک زبان صحبت می‌کنند؛ انگار که همه‌ی آن‌ها از یک خانواده هستند، از یک مجموعه هستند. مواردی مثل:

  • وب‌سایت
  • عکس‌ها
  • لوگوها و آرم‌ها
  • رنگ‌بندی‌ها
  • فعالیت‌های بازاریابی
  • شعارها و ادعاهای برندتان
  • نوع برخورد شما با مشتری
  • لحن نوشته‌هایتان
  • و…

برند بوک چیست؟

برند بوک (Brand Book) یا کتابچه برند، مجموعه‌ای گردآوری شده از یک سری اصول و قوانین است که به این سوال پاسخ می‌دهد: «برند شما چطور و چه کار می‌کند؟».

برند بوک شامل چه مواردی‌ست؟

کتابچه برند (Brand Book) شامل موارد زیر است:

  • نگاه کلی به تاریخچه شخصیت و اهداف برندتان
  • واژه شناسی برند (Brand Terminology)
  • لوگو، آرم و شعار ثابت تبلیغاتی
  • مثال‌هایی از حالت صحیح و نادرست لوگوی شما
  • رنگ برند شما
  • فونت اختصاصی برند
  • کارت ویزیت، روش طراحی آن و مفاهیم درون آن

اگر به تازگی برندتان را راه‌اندازی کردید، همین المان‌ها می‌تواند شاکله کلی برندتان را معین کند؛ اما جزییات بیشتری مانند گزینه‌های زیر نیز در کتابچه برند، قرار می‌گیرد:

  • ساختار تبلیغات محیطی، مانند:

  1. ساختار تابلوهای اصلی و نمایندگی‌ها
  2. تابلوهای راهنمای ورودی‌ها
  3. معماری داخلی
  4. ساختار برگزاری همایش‌ها، سمینارها و…
  5. پرچم‌ها
  6. ساین بردها
  7. استندها و بنرهای تبلیغاتی
  8. ساختار تبلیغات ویدیویی
  9. ساختار عکس‌ها در متریال‌های تبلیغاتی
  10. نحوه‌ی استفاده از لوگو به عنوان زیرمجموعه
  11. ساختار زیرنویس تلوزیونی
  12. ساختار ایمیل
  13. سبک نوشتن متن‌های تبلیغاتی و کپی‌رایت‌ها
  14. و…
  • ساختار بسته‌بندی محصولات، مانند:

  1. بسته‌بندی کالا
  2. ساختار ساک‌های دستی
  3. وسایل نقلیه حمل و نقلی
  • ساختار نقاط فروش، مانند:
  1. ساختار استندهای نمایشگاهی
  2. ساختار غرفه‌های نمایشگاهی
  3. لباس فرم کارکنان
  4. تیپ هدایا
  • سبک عکس برداری
  • ساختارهای کلی وب‌سایت
  • راهنمای ویرایشگران، گرافیست‌ها و کپی‌رایترها

این قوانین و قواعد که برای برندتان طراحی کرده‌اید باید به گونه‌ای باشد که ویرایشگران، کپی رایترها، گرافیست‌ها، عکاسان و… دستشان برای خلاقیت باز باشد، اما یکی سری چارچوب‌بندی‌های ثابت، آن‌ها را به نحوی یکپارچه‌سازی و هدایت کند که تداعی کننده برند شما باشد.

بهترین زمان برای نوشتن برند بوک

بهترین زمان برای طراحی و نوشتن کتابچه برند، زمانی‌ست که توسط یک آژانس برندینگ، هم‌زمان با آغاز فعالیت‌های آژانس بازاریابی (که با آن کار می‌کنید) و هم‌زمان با طراحی لوگوی شما نوشته شود. به این صورت فعالیت‌های شما یک‌پارچگی بیشتری خواهند داشت.

برند بوک، قابل تغییر است!

پس از نوشتن برند بوک، ایرادی ندارد که بعدا بخواهید بازهم روی آن کار کنید. به طور مثال برای بهبود و توسعه برندتان، می‌توانید یک گرافیست را (ترجیحا گرافیستی که کار طراحی برند بوک شما را انجام داده) به کار بگیرید و اگر لازم شد، تغییراتی را در برند بوک خود اعمال کنید. همواره راه را برای بهتر شدن خودتان و برندتان باز نگه دارید.

برند بوک، برای جلوگیری از اتلاف هزینه

برای بازاریابی، تبلیغات، برندینگ و تقریبا همه‌ی فعالیت‌های ترویجی‌تان، شما به سوم شخص‌هایی مانند گرافیست‌ها، کپی رایترها، تبلیغات چی‌ها و… نیاز خواهید داشت.

احتمال بسیار زیادی وجود دارد که اگر خودشان بخواهند برای شما به صورت سرخود، یک بنر، شعار، بیلبورد، لیوان و… طراحی کنند، مفهوم اصلی برند شما را متوجه نشوند و طرح‌هایی را بسازند که همسویی با برند شما ندارد یا حتی گاهی در خلاف جهت اهداف اصلی برند شماست!

با استفاده از کتابچه برند، از برخی از اشتباهات رایج آن‌ها و در نتیجه هدر رفت هزینه و زمان خودتان جلوگیری می‌کنید.